Sieć Regionalnych Ośrodków Debaty Międzynarodowej

Oferta edukacyjna Regionalnego Ośrodka Debaty Międzynarodowej w Łodzi

Bezpłatne warsztaty edukacyjne o sprawach międzynarodowych

O zajęciach

Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej w Łodzi oferuje działania edukacyjno-informacyjne w formie lekcji i warsztatów, kierowane do szkół podstawowych i ponadpodstawowych w regionie łódzkim. W trakcie zajęć uczniowie mają możliwość poszerzenia swojej wiedzy nt. otaczającego ich świata oraz bieżącej polityki międzynarodowej. Prowadzone przez nas zajęcia są całkowicie bezpłatne. Czas trwania zajęć to od 1-2 godzin lekcyjnych. Zajęcia uzupełniają program lekcji historii, WOS-u, edukacji dla bezpieczeństwa, geografii, języka polskiego czy WOK-u. Sugerowana grupa zajęciowa to 15-35 osób.

Oferta zawiera tematy realizowane w 2019 roku, uzupełnione o nowe propozycje z 2020 roku.

Poniżej przedstawiamy proponowane bloki tematyczne:

Międzynarodowa ochrona praw człowieka

Wprowadzimy uczniów do historii praw człowieka. Przedstawimy podstawowe dokumenty i organizacje służące ochronie praw człowieka. Omówimy generacje praw człowieka. Zaprezentujemy przykłady funkcjonowania mechanizmów ochrony praw człowieka w formie pracy z materiałami źródłowymi.

Zajęcia rekomendowane na lekcje: geografii, WOSu, historii.

Co Ty NATO? Polska obecność w Sojuszu Północnoatlantyckim

Podczas tych zajęć opowiemy o istocie bezpieczeństwa, roli NATO w polskiej polityce zagranicznej, dziedzictwa NATO w światowym systemie bezpieczeństwa w mieszanej formie wykładowo–warsztatowej. W celu usystematyzowania wiedzy część zajęć będzie wymagała od uczniów pracy z materiałami i wypowiadania się na forum.

Zajęcia rekomendowane na lekcje: geografii, WOSu, historii.

Informacja w epoce fake news

Internet miał sprawić, że wiedza naukowa będzie dostępna od ręki dla każdego. W rzeczywistości jednak wartościowe treści często są wypierane przez fałszywe komunikaty, a walka o przekaz w internecie stała się częścią przestrzeni sporu państw. Jak odnaleźć się w szumie informacyjnym i uzyskać wiarygodne informacje? Jak rozpoznać fake news i bardziej krytycznie analizować rzeczywistość? Podczas tych zajęć chcemy przede wszystkim rozwijać zdolność krytycznej oceny treści przeczytanych w internecie.

Zajęcia rekomendowane na lekcje: języka polskiego, WOSu, informatyki, godziny wychowawczej.

Bezpieczeństwo energetyczne Polski

Czy Polska po trzech dekadach od transformacji ustrojowej wybije się na suwerenność energetyczną? Czy rok 2022 będzie przełomem i stanowić będzie kres zależności polskiej gospodarki od rosyjskiego gazu? Czy do tego czasu zostanie zakończona budowa nowego połączenia gazowego między Polską, Danią a Norwegią? Jaka przyszłość czeka ambitny plan budowy reaktorów jądrowych? Te i inne pytania spróbują zarysować uczniom obszar wyzwań, jaki czeka polski sektor energetyczny w nadchodzących latach.

Zajęcia rekomendowane na lekcje: WOSu, historii, geografii, godziny wychowawczej.

Globalny handel, globalna odpowiedzialność

Jak działa współczesny międzynarodowy handel? Na przykładzie produkcji telefonów komórkowych prześledzimy, jak wygląda konkurencja krajów na globalnym rynku. Pokażemy również, jakie konsekwencje dla różnych części świata ma wydobycie zasobów naturalnych potrzebnych do produkcji baterii. Zajmiemy się także kwestią amerykańsko-chińskiej wojny handlowej.

Zajęcia rekomendowane na lekcje: WOSu, historii, geografii, podstaw przedsiębiorczości.

Nord Stream 2 – gazowa gra Rosji

Warsztaty będą okazją do zarysowania polityczno-energetycznej gry, jaką rzucili Europie Rosjanie, którzy kontynuując budowę gazociągu po dnie Bałtyku bezpośrednio do Niemiec, dążą do uzależnienia Europy Środkowo-Wschodniej od swojego surowca. Na zajęciach zastanowimy się z uczniami, jakie Polska i kraje przeciwne inwestycji mają możliwości odpowiedzi na działania Kremla i czy w ogóle możliwe jest zatrzymanie tego projektu. Czy gazociąg ma znamiona projektu politycznego i rzeczywiście podzieli Europę, to najważniejsze pytanie, na jakie spróbujemy odpowiedzieć w trakcie zajęć.

Zajęcia rekomendowane na lekcje: WOSu, historii, geografii, godziny wychowawczej.

Chiny - potęga czy kolos na glinianych nogach?

Wszystkim znany jest napis “made in China”, który świadczy o pochodzeniu towarów z Państwa Środka. Jednak, czy to znaczy, że Chiny są już gospodarczą potęgą? A może to tylko kraj, który ze sztuki kopiowania uczynił źródło swojej siły ekonomicznej? W obliczu 70. rocznicy powstania Chińskiej Republiki Ludowej spróbujemy odpowiedzieć na pytania, czy Chiny zdominują (lub już zdominowały) globalny układ sił? Czy trzymają w szachu Stany Zjednoczone? Czy dzięki technologiom informacyjnym i sztucznej inteligencji w 2049 roku- zgodnie z planem - Chiny będą mogły ogłosić się supermocarstwem?

Zajęcia rekomendowane na lekcje: WOSu, historii, geografii, godziny wychowawczej.

Soft power – czyli jak budować markę Polski?

Dlaczego niektóre kraje są lepiej odbierane niż inne? Specjaliści od geopolityki uważają, że sekret tkwi w tzw. „soft power” (z ang. miękka siła), czyli umiejętności wpływania na innych poprzez przyciąganie i perswazje. Miękką siłą z pewnością możemy nazwać struktury dyplomatyczne… ale co z kulturą, kuchnią czy tradycjami rejonu? Czy pizza lub croissant mogą być skutecznym narzędziem w polityce międzynarodowej? I jak może wyglądać polski soft power?

Zajęcia rekomendowane na lekcje: WOSu, historii, geografii, języka polskiego, WOKu, godziny wychowawczej.

Jak wygląda życie uchodźcy?

Za apogeum tzw. kryzysu migracyjnego uważa się rok 2015. Ale czy rzeczywiście Europa doświadczyła jakiegokolwiek kryzysu? Imigracja to zjawisko towarzyszące gatunkowi ludzkiemu od wieków, dlaczego więc tak bardzo się jej obawiamy? W trakcie zajęć uczniowie będą porównywać ze sobą przekazy medialne z relacjami uchodźców, którzy dotarli do Europy.

Zajęcia rekomendowane na lekcje: WOSu, godziny wychowawczej, języka polskiego.

Brexit – nowa przyszłość Wielkiej Brytanii poza Unią Europejską

31 stycznia 2020 roku Wielka Brytania ostatecznie opuściła struktury Unii Europejskiej. Procedura brexitu zakończyła się, ale przyszłość Zjednoczonego Królestwa wciąż wywołuje wiele pytań. Atmosferę podgrzewają antybrexitowe nastroje w Szkocji i Irlandii Północnej. Jak w tej całej dezorganizacji wygląda sytuacja polskich imigrantów na Wyspach? Zajęcia rozpoczynają się wewnątrzklasowym referendum brexitowym, a następnie specjaliści RODM przeprowadzają uczniów przez procedurę, jakiej poddała się Wielka Brytania.

Zajęcia rekomendowane na lekcje: języka angielskiego, WOSu, geografii.

Współczesne totalitaryzmy – czy jest się czego obawiać?

XX w. w historii zostanie zapamiętany jako rozkwit ustrojów totalitarnych, które pozostawiły po sobie setki ofiar i zniszczeń. Jednak czy współcześnie stanowią dla nas zagrożenie? W trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się, jak rozpoznawać mechanizmy i sposoby działania systemów totalitarnych. Odwołując się do historii oraz współczesnych przykładów wyjaśniamy, jak funkcjonują społeczeństwa w krajach takich jak Korea Północna, Chiny czy Rosja.

Zajęcia rekomendowane na lekcje: WOSu, historii, języka polskiego.

Czy czeka nas III wojna światowa?

Kiedy w 2014 roku Rosjanie anektowali Krym, świat ogarnęła wizja III wojny światowej. Dziś, prawie 6 lat od tamtych wydarzeń, obawy przed kolejnym konfliktem światowym są wciąż wyczuwalne. Czy diagnozy o wybuchu światowego konfliktu się zrealizują? RODM Łódź zebrał opinie ekspertów, żeby razem z uczniami odszukać odpowiedzi na to zasadnicze pytanie.

Zajęcia rekomendowane na lekcje: geografii, WOSu, historii.

Wojna i pokój - fotografie, które zmieniły świat

Fotografia wojenna to niezwykła synteza dziennikarskiej dociekliwości i artystycznej wrażliwości. Jej mistrzowie, tacy jak Robert Capa czy Nick Ut ukazywali najmroczniejsze strony konfliktów zbrojnych, niejednokrotnie szokując opinię publiczną. W trakcie warsztatów uczniowie poznają najbardziej ikoniczne fotografie wojenne, by na ich podstawie odkryć nowe konteksty znanych z historii konfliktów zbrojnych.

Zajęcia rekomendowane na lekcje: języka polskiego, WOKu, historii.

Zawód: Reportażysta

Reportaże stały się jednym z ciekawszych gatunków z pogranicza literatury pięknej i dziennikarstwa. Ich autorzy nierzadko sięgali po największe literackie nagrody (Swietłana Aleksijewicz, Ryszard Kapuściński, Jacek Hugo-Bader). Reportaże pisali również Winston Churchill czy Robert Makłowicz. Ale na czym właściwie polega praca reportażysty? O kulisach tego trudnego zawodu opowiadamy w sposób przystępny i bogaty w ciekawostki.

Zajęcia rekomendowane na lekcje: języka polskiego, WOSu, historii, WOKu.

Berlin – Londyn – jak wygląda życie w europejskich metropoliach? – spotkanie podróżnicze

W Londynie żyje blisko 9 000 000 mieszkańców. To ponad 3-krotnie więcej niż w całym woj. łódzkim. Stolica Wielkiej Brytanii jest też najchętniej odwiedzanym miastem świata. Dlaczego w takim razie urbaniści uważają Londyn za najgorsze miasto do życia? Jak na tym tle wypada drugi w kolejności Berlin? Czego moglibyśmy nauczyć się od naszych zachodnich sąsiadów?

Zajęcia rekomendowane na lekcje: geografii, WOSu, WOKu, języka polskiego.

Terroryzm jako zagrożenie współczesnego świata

Stereotypowy terrorysta to dwudziestokilkuletni mężczyzna w turbanie z wyraźnym zarostem. Oczywiście wyznawca islamu. Stereotypy są jednak mylące. Na przykładzie takich grup jak Frakcja Czerwonej Armii (RAF), Baskonia i Wolność (ETA) czy Irlandzka Armia Republikańska (IRA) wspólnie z uczniami szukamy źródeł tego niebezpiecznego zjawiska w Europie. W jakim stopniu Polska jest narażona na ataki terrorystyczne?

Zajęcia rekomendowane na lekcje: edukacji dla bezpieczeństwa, WOSu, historii, godziny wychowawczej.

Jak świat przygotowuje się na katastrofę klimatyczną?

Czy woda, lasy i paliwa kopalna mogą się kiedyś skończyć? Takie pytania postawili sobie członkowie Klubu Rzymskiego na początku lat 70-tych i po miesiącach badań oraz symulacji komputerowych znaleźli odpowiedź. Jaka była ich ostateczna diagnoza? Czy politycy wyciągnęli z niej jakiekolwiek wnioski? W czasach popularności ruchów ekologicznych opowiadamy o tym, jak kraje (w tym Polska) starają się ograniczyć degradację środowiska i w jakim stopniu im się to udaje?

Zajęcia rekomendowane na lekcje: biologii, WOSu, geografii, godziny wychowawczej.


Pobierz ofertę edukacyjną Regionalnego Ośrodka Debaty Międzynarodowej w Łodzi:

OFERTA EDUKACYJNA RODM ŁÓDŹ - KLIKNIJ TUTAJ

Zainteresowane szkoły prosimy o kontakt:

Piotr Kaźmierczak
tel.: 791 910 621 e-mail: piotr.kazmierczak@instytut.lodz.pl

Paweł Marczak
tel.: 691 487 749 e-mail: pawel.marczak@instytut.lodz.pl


Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej

w Łodzi to część sieci informacyjnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych promującej polską politykę zagraniczną. RODM w Łodzi realizowany jest w latach 2019-2021 przez Instytut Spraw Obywatelskich i współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP w konkursie “Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej 2019-2021”.

Celem RODM jest przybliżenie obywatelom polskiej polityki zagranicznej oraz wzmocnienie kanałów współpracy pomiędzy MSZ, samorządem i organizacjami pozarządowymi.

Ośrodek jest odpowiedzialny za animowanie i inicjowanie w regionie spotkań, debat i innych wydarzeń z udziałem przedstawicieli najważniejszych instytucji, organizacji i ośrodków analityczno-badawczych. Spotkania oraz debaty są okazją do dyskusji na temat funkcjonowania polskiej polityki zagranicznej w kontekście regionalnym.

Ośrodek prowadzi także działania edukacyjne, które mają pobudzać młodzież do myślenia o polityce zagranicznej Polski.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP Instytut Spraw Obywatelskich

Zadanie dofinansowane ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych